DSC_0981W minionym tygodniu, jako ceremoniarze i lektorzy naszej parafii wraz opiekunem – o. Mateuszem odwiedziliśmy o. Karola Olszewskiego, który opuszczając wągrowiecką parafię zaprosił nas do Rzymu, do klasztoru ojców paulinów, który znajduje się na Prima Porta. Po długich przygotowaniach w środę 16.08. wyruszyliśmy w drogę. Przebiegła ona w dwóch etapach. Najpierw dojechaliśmy do Berlina, skąd wylecieliśmy samolotem prosto do Rzymu. Na miejscu czekali na nas ojcowie z tamtejszej parafii z ojcem przeorem o. Zbigniewem, o. Piotrem i o. Karolem w składzie, którzy zabrali nas do klasztoru. Pierwszy dzień był czasem zapoznania z Wiecznym Miastem. Tego dnia wybraliśmy się na długi spacer ulicami i uliczkami włoskiej stolicy, aby zobaczyć przeróżne zakamarki tego pięknego miejsca, m. in. Pałac Anioła, Fontannę di Trevi, Schody Hiszpańskie. Drugiego dnia oddaliśmy się rekreacji wybierając się nad Morze Tyrreńskie, gdzie kąpiąc się i opalając przyzwyczajaliśmy się do gorącego klimatu słonecznej Italii. Trzeci dzień, to dzień duchowych przeżyć w mieście rodzinnym św. Franciszka. W Asyżu oprócz zwiedzania i podziwiania pięknej architektury tego miejsca, spędziliśmy czas na modlitwie przy kościółku Porcjunkuli a także przy grobie świętego, jak również wzięliśmy udział w Mszy Świętej pod przewodnictwem ojca Karola i w asyście ojca Mateusza, w jednej z kaplic klasztoru franciszkanów. Nie wychodząc z pielgrzymkowego klimatu, następnego dnia wyruszyliśmy w drogę szlakiem rzymskich bazylik większych. Wchodząc po drodze do napotykanych kościołów wędrowaliśmy do bazyliki większej Santa Maria Maggiore. Z tej jednej z pięciu bazylik większych skierowaliśmy się w stronę kolejnej – bazyliki św. Jana na Lateranie – katedry Biskupa Rzymu. Po wyjściu z niej skierowaliśmy się na święte schody, po których weszliśmy na kolanach. Stamtąd ruszyliśmy w dalszą drogę, kierując się ku ruinom starożytnego Wiecznego Miasta. Do Prima Porta wróciliśmy szlakiem historycznym odwiedzając takie miejsca jak Koloseum, Forum Romanum, pałac króla Wiktora Emanulena II, czy Panteon. Ten dzień był bardzo intensywny zarówno pod względem doznań duchowych, artystycznych, jak i pod względem wysiłku fizycznego, dlatego kolejnego dnia wybraliśmy odpoczynek ponownie wyjeżdżając nad morze. Oczywiście tego dnia nie był najważniejszy relaks, ale poranna Eucharystia oraz wspólna modlitwa z papieżem Franciszkiem na placu świętego Piotra. O godzinie 12.00 wraz z tłumem pielgrzymów wysłuchaliśmy kazania Ojca Świętego oraz odmówiliśmy modlitwę Anioł Pański. Poniedziałek był dniem kulminacyjnym tego wyjazdu, gdyż najważniejszym punktem była Msza Święta przy grobie św. Jana Pawła II. Po mszy zwiedziliśmy Bazylikę św. Piotra oraz weszliśmy na kopułę, skąd mieliśmy widok z góry na bazylikę oraz mogliśmy podziwiać wyjątkową panoramę Rzymu. Na tym nie skończyło się zwiedzanie Watykanu, gdyż kolejnego dnia udaliśmy się do przepięknych ogrodów watykańskich, skąd z drobnymi przygodami pojechaliśmy do jakże pięknej Bazyliki św. Pawła za Murami.
Wyjazd ten był połączeniem pielgrzymki do świętych miejsc, modlitwy i wypoczynku. Codzienna Eucharystia oraz modlitwa trzymały nas w duchowym klimacie, a zwiedzanie oraz wypoczynek pozwoliły nam nabrać siły oraz poznać historię nie tylko chrześcijaństwa, ale również starożytnego i średniowiecznego świata. Stwierdzenie, że wyjazd można zaliczyć do udanych, byłoby w tym przypadku ogromnym niedopowiedzeniem. Szczególne podziękowania należą się ojcom paulinom z Włoch, ale przede wszystkim o. Mateuszowi, który podjął się tego niezwykle trudnego zadania, jakim jest organizacja takiego wyjazdu. Myślę, że piękno i historia Rzymu przyciągnie nas jeszcze nie raz, ale tymczasem zostają nam jedynie wspaniałe wspomnienia.